lördag 5 oktober 2013

Tester på Bosön

I helgen har jag vart på Bosön i Stockholm och gjort tester med landslaget på skridsko, vi har gjort fyra tester under 2 dagar då jag åket ner igår (fredag), Testerna vi gjort är isometrisk styrka och Wingate 30’’ tröskel test och 4 min all-out på SRM med VO2. Tycker att de har gått riktigt bra och de känns även bra, har inte fått resultaten än då dom ska till ett labb först. Genom för att de var första gången jag gjorde just dom här testerna så har jag inget att jämföra testerna med, men de kommer fler tillfällen då jag ska göra samma tester.Om ni undrar vad testerna går ut på så kan ni läsa här nedan:

Test 1, Isometrisk styrka där det handlar om att trycka allt man har i cirka 4-5 sekunder mot en kraftplatta. Testet avser att mäta hur snabbt den aktive kan komma upp i maximal kraftutveckling och hur länge man kan bibehålla kraften.
Test 2 är ett klassiskt Wingate test där det går ut på att trampa upp i maximal frekvens, och cykla i 30 sekunder med en belastning som motsvarar 10% av kroppsvikt. Testet avser att mäta effektutvecklingen under 30 sekunders arbete och spegla den alactacida anaeroba processen. Värdena förklarar det absoluta effekttalet i watt alternativt relaterat till kroppsvikt (Watt/Kg).
Test 3 är ett traditionellt tröskeltest på cykel som avser att mäta den aktives mjölksyra tröskel. Den aktive sitter på en testcykel och trampar på en given belastning. Succesivt ökas belastningen tills 4 mmol/laktat i blodet har uppnåtts. Den aktives puls registeras och ansträning. Testet ska hjälpa den aktives att hitta rätt träningszon i den fortsatta träningen och ge en bild vart den aktive har sin mjölksyra tröskel. 
Bild från när jag tog blod test på Tröskel testet
Test 4 är ett 4 minuters all-out test. Den aktive cyklar på en SRM-cykel som mäter effektutvecklingen. Under 4 minuter ska den aktive trampa så hårt som möjligt på en given kadens. Samtidigt mäts maximal Vo2 och laktat. Testet kan simuleras som ett hårt 3000m lopp på is.

Bild från Wingate 30sek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar